اصول ساختمان سازی مدرن در ایران

در کره خاکی هیچوقت ساخت ساختمان متوقف نشده است و همواره از روش‌ های جدیدی برای ساخت خانه‌ های مستحکم استفاده می‌ شود. ساختمان‌ ها به‌ عنوان پناهگاه امن بشر برای زندگی و کار ساخته می‌ شوند، اما در طول تاریخ گاهی عوامل طبیعی مثل باد و زلزله ساختمان‌ ها را نابود کرده‌ اند و پس‌ از آن ساختمان‌ های با استحکام بالا ساخته‌ شده‌ اند. این روزها کاشانه‌ های چند طبقه ساخته می‌ شود که افراد زیادی در آنها سکونت می‌ کنند، زمان ساخت اینگونه ساختمان‌ ها نیز اهمیت دارد. ساختمان‌ سازی مدرن امروزه بسیار رایج شده و افراد زیادی با این روش به ساختمان‌ سازی مشغول هستند. در این روش ماشین‌ آلات در کنار افراد متخصص نقش بسیار مهمی ایفا می‌ کنند و انجام بسیاری از کارها بدون ماشین‌ آلات غیرممکن است. جرثقیل‌ ها، بالابرها، ماشین‌ های جوش و دستگاه‌ های دیگر در ساختمان‌ سازی مدرن به کمک انسان می‌ آیند تا بهترین ساختمان ساخته شود.

اصول ساختمان سازی مدرن در ایران

تعریف ساختمان و اجزای آن

نوعی سازه که از فونداسیون، ستون، دیوار، کف، سقف، خدمات لوله‌ کشی و غیره تشکیل‌ شده باشد، ساختمان نام می‌ گیرد. بیمارستان‌ ها، دانشگاه‌ ها، فروشگاه‌ ها، خانه‌ ها و کارخانه‌ ها از انواع ساختمان‌ ها هستند. هزینه‌ های اولیه در کنار میزان پایداری ساختمان و طول عمر آن از مسائل مهم ساختمان‌ سازی محسوب می‌ شود.

انواع ساختمان در صنعت ساختمان‌ سازی

در صنعت ساختمان‌ سازی، ساختمان‌ ها به چهار گروه ساختمان با اهمیت خیلی زیاد، ساختمان با اهمیت زیاد، ساختمان با اهمیت متوسط و ساختمان با اهمیت کم تقسیم می‌ شوند. مراکز آتش‌ نشانی، بیمارستان‌ ها، مخابرات تأسیسات آب‌ رسانی، رادیو و تلویزیون از ساختمان‌ های با اهمیت خیلی زیاد هستند. فروشگاه‌ های بزرگ، سینما، مدارس به دلیل اینکه با خراب بودنشان تلفات جانی زیادی می‌ توانند داشته باشند، در گروه ساختمان با اهمیت زیاد قرار دارند. همچنین مراکز نگهداری اسناد و مدارک ملی و ساختمان‌ هایی از این قبیل به دلیل از دست رفتن ثروت ملی در این گروه طبقه‌ بندی می‌ شود. هتل‌ ها، پارکینگ‌ های چند طبقه، ساختمان‌ های صنعتی، ساختمان‌ های مسکونی و غیره از ساختمان‌ های با اهمیت متوسط می‌ باشند. ساختمان‌ هایی که خسارت نسبتاً کمی از خرابی آن‌ ها ناشی می‌ شود در گروه ساختمان‌ های با اهمیت کم قرار می‌ گیرد.

خلاصه مراحل ساخت ساختمان مدرن

برای اینکه درک بهتر و کامل‌ تری از ساخت‌ و ساز ساختمان داشته باشید باید از تمام جوانب آن آگاه باشید. در این مرحله به بررسی مراحل ساخت ساختمان جدید می‌ پردازیم.

خلاصه مراحل ساخت ساختمان مدرن

اولین گام برای ساخت خانه یافتن زمینی مناسب است. خاک زمین باید برای ساخت مناسب باشد بوده و به‌ گونه‌ ای باشد که تمام قوانین ساختمان‌ سازی را بتوان در آن پیاده کرد. برای ساخت یک ساختمان باید نقشه ساختمان توسط یک معمار و مهندس طراحی شود و آن نقشه باید به وسیله مقامات شهری مانند شهرداری تأیید شود تا مشکلاتی در فرآیند ساخت به وجود نیاید. باید پیش از ساخت ساختمان فهرستی از انتظارات طراحی آن تهیه کنید؛ البته این انتظارات باید مطابق با استانداردهای قانونی باشد. در این مورد بهتر است با افرادی که تجربه کافی در این مورد دارند مشورت نموده و تمام جوانب مثبت و منفی انتظارات شما بررسی شود و پس از تایید آن‌ ها اقدام به ساخت نمایید. هزینه تخمینی ساخت یک ساختمان بهتر است قبل از اقدام به ساخت تعیین شود. با این کار در صورت نیاز و کمبود بودجه میتوان از وام نیز استفاده کرد. بسیاری از بانک‌ ها برای ساخت ساختمان وام می‌ دهند.

پس از انتخاب معمار و تعیین دقیق نقشه طراحی خانه می‌ توانید برای ساخت، از ساختمان‌ سازی مدرن نیز استفاده نمایید. با توجه به اینکه مجوز ساخت ساختمان توسط نهادهای محلی صادر می‌ شود، باید با تایید آن‌ ها اقدام به ساخت کرد و اغلب مجوز ساخت به مدت دو سال اعتبار دارد. در ساختمان‌ سازی مدرن، پیمانکاران مهمترین نقش را ایفا می‌ کنند. انتخاب پیمانکار خوب می‌ تواند در وقت و هزینه شما صرفه‌ جویی کرده و پروژه‌ ای با کیفیت انجام دهید. میزان صداقت پیمانکار و روش کار او در این کار مهم است که با پرسش از سوابق کارش می‌ تواند به این عناوین دست‌ یافت. برای شروع پروژه ساختمانی ابتدا باید محل ساخت پاکسازی شود. پس از پاکسازی محل ساخت، به‌ منظور اجرای طرح ساختاری فونداسیون ساختمان، خاک‌ برداری و کندن پی انجام می‌ شود. فونداسیون وظیفه انتقال وزن کل سازه به زمین را بر عهده دارد.

ساخت‌ و ساز با فن‌ های مبتدی

یکی از قدیمی‌ ترین روش‌ های ساخت‌ و ساز که از هزاران سال پیش مورد استفاده بشر قرار می‌ گرفت و حتی این روزها نیز در برخی از روستاها مورد استفاده قرار می‌ گیرد ساخت‌ و ساز با فن‌ های ابتدایی است. در این روش دیوارها و قسمت‌ های باربر از گل، خشت، چوب، گل و سنگ، گل و گچ، خشت و آجر و … ساخته می‌ شوند و با استفاده از طاق خشتی و یا تیر چوبی و یا الیاف گیاهی پوشش داده می‌ شوند. برای ساختن چنین دیوارهایی حتماً لازم نیست که سازنده ماهر باشد و فرد می‌ تواند از مصالح سنتی در دسترس خود استفاده کند. این نوع ساخت‌ و ساز در مقابل حوادث طبیعی مقاومت بسیار کمی داشته و از آن میتوان به‌ عنوان سرپناه موقت استفاده نمود.

ساخت‌ و ساز با روش‌ های سنتی

در این روش از ساخت‌ و ساز سازنده می‌ تواند ماهر، نیمه ماهر و غیر ماهر باشد و از مصالح ساختمانی ابتدایی استفاده شود. سرعت ساخت‌ و ساز با استفاده از این روش چیزی حدود ۱۴ تا ۱۸ ساعت برای هر متر مربع است. از این روش ساخت‌ و ساز در شهرهای بزرگ و کوچک و یا برخی ساختمان‌ های خاص و روستاها استفاده می‌ شود. مجوزی که برای این نوع ساخت‌ و ساز داده می‌ شود فقط چهار طبقه به ارتفاع ۱۲ متر هست. ضخامت دیوارهای طبقه زیرین در این روش افزایش داده می‌ شود. همین موضوع یکی از عواملی است که اجازه ساختن ساختمان بیش از ۴ طبقه صادر نمی‌ شود. با ایجاد کردن شناسه‌ های افقی و قائم بتنی می‌ توان صدمات حاصل از زلزله و عوامل طبیعی دیگر را کاهش داد.

ساخت‌ و ساز با روش‌ های صنعتی

این روش از ساخت‌ و ساز به‌ صورت کاملاً مکانیکی و با استفاده از قطعه‌ های آماده‌ شده مثل ستون‌ های فلزی و بتنی، بلوک‌ ها، قطعات گچی و بتنی، تیرچه‌ ها، پنل‌ های پیش‌ ساخته و … انجام می‌ شود. در ساختمان‌ سازی صنعتی در فصول مختلف برای بتن‌ ریزی سریع ساختمان‌ ها از کفراژهای یکپارچه فلزی مانند کفراژهای صفحه‌ تونلی لغزنده و کفراژهای مدوله استفاده می‌ شود. در این روش ساخت‌ و ساز نیازی نیست از تعداد زیادی کارگر استفاده شود ولی لازم به ذکر است که کیفیت کار کارگران در این روش باید بسیار بالا باشد. به‌ طور میانگین سرعت اجرای کار ساختمان‌ سازی صنعتی بین ۹ تا ۱۴ ساعت برای هر متر مربع هست.

ساختمان‌ سازی با روش پیشرفته

در این روش از ساخت‌ و ساز از افراد متخصص و ماشین‌ آلات و تجهیزات ساختمانی پیشرفته جهت سرعت بخشی استفاده می‌ شود که این روش را با نام ساختمان‌ سازی مدرن یا بهبود یافته نیز می‌ شناسند. مدت‌ زمانی که برای ساخت یک مترمربع با استفاده از این روش پیش‌ بینی می‌ شود، ۲۰ تا ۴۸ ساعت است. با استفاده از اسکلت بتنی یا فلزی می‌ توان بیش از ۵۰ طبقه ساختمان را طراحی و اجرا نمود. تجهیزاتی که در این نوع روش ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد شامل بالابرهای برقی، دستگاه‌ های تهیه بتن، دستگاه‌ های سیمان پاش و رنگ‌ پاش، انواع جرثقیل‌ های ثابت، متحرک و غیره هست. از ویژگی‌ های منفی این نوع ساخت‌ و ساز میتوان به توقف کار به دلیل مسائل کارگری یا مالی اشاره کرد که گاهی اوقات موجب زیان‌ بار شدن پروژه می‌ شود. اغلب ساخت‌ و سازهایی که در کلان‌ شهرها و شهرهای کوچک شکل می‌ گیرند با استفاده از این روش انجام می‌ شود. لازم به ذکر است که در این روش از کارگران، متخصصان و تجهیزات پیشرفته استفاده می‌ شود.

اصول ساختمان‌ سازی مدرن

اخیراً با پیشرفت فناوری ساختمان‌ ها و سازه‌ ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته‌ اند و این روزها ساخت یک سازه نسبت به قبل آسان‌ تر انجام می‌ شود. همچنین زمان ساخت‌ و ساز و هزینه آن نیز بسیار کاهش‌ یافته است و در مدت‌ زمان کم ساختمان‌ های بسیار بزرگی ساخته می‌ شود.

اصول ساختمان‌ سازی مدرن

ساختمان‌ سازی با مدل‌ های پیش‌ ساخته

طراحی مدل‌ های پیش‌ ساخته با صفحات تخت نیز از جمله روش‌ های ساخت است که معمولاً در مدل‌ های دیوار و کف در بازار وجود داشته و در مکان اصلی ساخته می‌شوند. این نوع ساخت‌ و ساز با نام ساخت دیوارهای متقاطع نیز شناخته می‌ شود. از ویژگی‌ های این نوع ساخت‌ و ساز میتوان به آسان بودن ساخت‌ و ساز و سرعت بیش‌ از حد آن و مقرون‌ به‌ صرفه بودن اشاره کرد.

ساختمان‌ سازی با سیستم قالب تونلی

یکی دیگر از روش‌ های ساختمان‌ سازی مدرن، سیستم قالب تونلی شکل است که با استفاده از این روش سلول‌ ها با الگوهای تکراری ساخته می‌ شوند که با استفاده از دیوارها یا واحدهای یکپارچه از هم متمایز می‌ شوند. در این روش میتوان پایه‌ ها را با استفاده از واحدهای بتنی پیش‌ ساخته که در کارخانه‌ ها تولید می‌ شوند ساخت که از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. در روش قالب‌ بندی تونلی میتوان حتی در شرایط جوی نامساعد، کار را پیش برد. این روش میزان فعالیت حفاری را به حداقل میرساند که از این‌ رو مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

ساختمان‌ سازی با بتن ترکیبی

ساخت بتن ترکیبی یکی دیگر از روش‌ های ساختمان‌ سازی مدرن است که با استفاده از این روش میتوان زمان تحویل ساخت‌ و ساز را افزایش داد. همچنین کیفیت این روش بسیار بالا بوده و هزینه ساخت بسیار کاهش می‌ یابد. روش ساخت بتن ترکیبی، روشی آسان و مناسب برای ساختارهای رقابتی است. در ساخت سازه‌ های مختلف میتوان از مصالح ساختمانی نازک استفاده کرد که این عملیات نیز یکی از روش‌ های ساختمان‌ سازی مدرن به‌ حساب می‌ رود، چرا که باعث کاهش مقدار مصرفی ملات شده و در نتیجه عمق سازه را به کمتر از ۳ میلیمتر میرساند. اگر در ساخت‌ و سازها از بلوک‌ های بزرگ استفاده شود کارایی ساخت‌ و ساز افزایش‌ یافته و علاوه بر آن هزینه‌ های ساخت‌ و ساز نیز به مقدار قابل‌ توجهی کاهش می‌ یابد.

ساختمان‌ سازی با عایق بتنی

استفاده از عایق بتنی روش دیگری از ساختمان‌ سازی مدرن است که در این روش برای ساخت‌ و ساز از بلوک‌ های پلی استایرن استفاده می‌ شود. در این روش دیوارها سطح بالایی از عایق صوتی و حرارتی را دارا هستند که از هر گونه خطا و شکستی جلوگیری می‌ کنند.

جمع‌ بندی

امروزه ساخت‌ و ساز با پیشرفت علم و فنناوری، به بهترین صورت ممکن انجام می‌ شود و استانداردهای لازم توسط ساختمان‌ سازی مدرن رعایت می‌ شود. ساخت ساختمان‌ های با ارتفاع زیاد بدون ماشین‌ آلات غیرممکن است و به همین دلیل مهندسین مکانیک نیز با تولید دستگاه‌ هایی به حمل وسایل و یا مخلوط کردن آن‌ ها کمک می‌ کنند.

نوشته اصول ساختمان سازی مدرن در ایران اولین بار در مرکزآهن. پدیدار شد.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

Call Now Buttonتماس با ما