دو روش برای کاهش هزینه ساخت ساختمان

صنعت ساختمان‌ سازی به پیشرفت‌ های چشمگیری از زمان آغاز تاکنون دست یافته است. با ورود تکنولوژی به این صنعت بشر در ساخت ساختمان های با کیفیت بسیار بالا پیشرفت های چشمگیری داشته است. اما مهمترین مسأله‌ ای که قبل از شروع کار ساختمان‌ سازی ذهن معمار یا سازنده را درگیر می‌ کند، بحث قیمت و هزینه های پروژه می باشد. همه به دنبال ساخت سازه‌ های ارزان قیمت و یا حداقل کاهش هزینه ها هستند ولی این بدان معنا نیست که از مصالح و متریال بی‌ کیفیت استفاده کنند. که خوشبختانه در این راستا تکنولوژی توانست مشکل گران بودن ساختمان‌ سازی را با تولید محصولات باکیفیت و ارزان حل کند.

روش‌ های متعددی برای کاهش هزینه‌ های ساختمان‌ سازی وجود دارد که یکی از آنها مقاوم کردن سازه و افزایش طول عمر آن می باشد. اما بحث ما در اینجا حذف هزینه‌ هایی که در طولانی مدت ممکن است ایجاد شوند نیست؛ بلکه می‌ خواهیم ارزانترین روش ساختمان سازی را معرفی کنیم که در عین ارزان بودن، می‌ توان با استفاده از آن سازه‌ های مقاوم و مستحکم را ایجاد نمود. در ادامه این مطلب دو روش ارزان ساختمان‌ سازی و همه جوانب آنها را بررسی می‌ کنیم.

دو روش برای کاهش هزینه ساخت ساختمان

استفاده از روش LSF، انقلابی در ارزان سازی ساختمان امروزی

با کشف فولاد، انقلابی عظیم در ساخت‌ و ساز به وجود آمد و تولیدکنندگان با انجام آزمایشات متعدد متوجه شدند که فولاد قابلیت‌ هایی بیش از تصور دارد. یکی از ارزان‌ ترین و معمول‌ ترین روش‌ های ساختمان‌ سازی استفاده از سیستم LSF است که در واقع نوعی سیستم فولادی با فناوری جدید به شمار می‌ رود. به سازه‌ های فولادی سبک که در ساخت آنها از ورق‌ های فولادی گالوانیزه با ضخامت بسیار کم استفاده شده باشد، سازه LSF می‌ گویند. از این نوع سازه ارزان و سبک در ساخت انواع بناهای مختلف مثل خانه، مدرسه، ویلا و آپارتمان استفاده می‌ کنند؛ دلیل آن هم پایین آمدن هزینه‌ های ساخت‌ و ساز در کنار استحکام بالا می باشد. در ساخت سازه ال اس اف، از قاب‌ های فولادی سبک که به روش فرایند فرم‌ دهی سرد و بدون حرارت تولید شده‌ اند استفاده می‌ شود. این روش تولید، به تولیدکنندگان این اجازه را می‌ دهد تا ورق‌ های بسیار سبک و با خواص مکانیکی بالا به وجود آورند. سطح ورق‌ ها نیز به‌ واسطه آلیاژ زینک پوشیده و به اصطلاح گالوانیزه می‌ شود تا از عوامل محیطی خورنده مثل رطوبت و گرما محافظت شود. استفاده از این سیستم سازه‌ ای باعث ایجاد ساختمانی منعطف، پایدار، مستحکم، منسجم و با قیمت پایین می‌ شود.

مزایا و قابلیت‌ های استفاده از سیستم سازه‌ ای LSF

  • مقرون به صرفه بودن

از مهم‌ ترین مزایای سیستم LSF قیمت کم آن است که آن را به یک سیستم محبوب در بازار ساختمان‌ سازی تبدیل کرده است. از آنجایی که این سیستم کارآمد از جنس فولاد سبک شده است بنابراین در کنار ارزان قیمت بودن کیفیت فوق‌ العاده بالایی دارد و می‌ تواند بهترین گزینه برای ساختمان‌ سازی ارزان به شمار رود.

  • قابلیت بازیافت

سیستم ال اس اف از جنس فولاد است و لذا به هنگام تخریب قابلیت بازیافت دارد. تمام مواد و مصالحی که در ساخت سازه‌ های ال اس اف مورد استفاده قرار می‌ گیرند صدمه‌ ای به محیط‌ زیست وارد نکرده و دوستدار آن است.

  • کم بودن دورریز

یکی از مهم‌ ترین مزایا و قابلیت‌ های سیستم ال اس اف این است که ضایعات و دورریز ندارد؛ زیرا تمام قطعات آن قبل از آمدن به کارگاه با شکل و اندازه مشخص در کارخانه تولید می‌ شود. قطعات و مصالح این سیستم به دلیل داشتن اندازه‌ های مشخص حتی در کارگاه موقع مونتاژ نیز جای زیادی را اشغال نمی‌ کنند و همین امر منجر به به‌ وجود آمدن یک فضای کارآمد در محیط کارگاه می‌ شود.

سیستم سازه‌ ای LSF

  • سرعت بالای اجرا

همان‌ طور که قبلاً بیان شد، تمامی قطعات و مصالح سیستم سازه‌ ای در کارخانه با شکل و اندازه دلخواه برش خورده و به کارگاه می‌ آیند. در کارگاه نیز با سرعت خیلی زیاد مونتاژ و به محل احداث ساختمان ارسال می‌ شوند. به همین جهت ساخت ساختمان‌ ها با این سیستم در کنار ارزان و باکیفیت بودن سرعت قابل توجهی نیز دارد.

  • وزن بسیار سبک

مصالح مورد نیاز برای سیستم سازه‌ ای ال اس اف با تکنولوژی روز دنیا و به روش سرد و بدون حرارت تولید می‌ شوند. همین امر منجر به تولید قطعات با وزن چندین برابر کمتر از قطعات فولاد معمولی می‌ گردد و در نتیجه وزن کل سازه به نسبت ساختمان‌ های معمولی نیز بسیار کمتر می‌ شود. این سبک بودن سازه قطعا آسیب خیلی کمتری هم به خاک و زمین زیر آن وارد می‌ کند و برخلاف ساختمان‌ های معمولی نیازی نیست که هزینه زیادی بابت فونداسیون صرف شود.

  • انعطاف‌ پذیری

فولاد سبک شده در سیستم LSF انعطاف‌ پذیری زیادی داشته و امکان تولید مقاطع با طول‌ های زیاد جهت ساخت سازه‌ های بلندتر و بازتر را فراهم می‌ کند. این امر به منعطف شدن طراحی‌ ها و ایجاد سازه‌ های مدرن‌ تر نیز منجر می‌ شود؛ ضمن اینکه با وجود مقاطع فولادی قدرتمند در این سازه، امکان حذف ستون‌ های وسط نیز فراهم می‌ شود و بنابراین فضای داخلی سازه نیز وسیع‌ تر می‌ گردد.

  • ایمنی بیشتر

فولاد مورد استفاده در این نوع سیستم ارزان ساختمان‌ سازی بسیار قدرتمند بوده و می‌ تواند در برابر آتش‌ سوزی مقاومت کند. در ساختمان‌ های معمولی، فولاد مورد استفاده تحمل دماهای بالا را ندارد و به سرعت تخریب می‌ شود. سیستم ارزان ال اس اف می‌ تواند در برابر بزرگترین طوفان‌ ها و زمین‌ لرزه‌ ها از خود مقاومت نشان دهد پس نتیجه می‌ گیریم که ارزان‌ ترین روش ساختمان‌ سازی می‌ تواند استفاده از سیستم سازه ال اس اف باشد.

استفاده از روش پیش‌ ساخته، ارزان و سریع

یکی از ارزان‌ ترین روش‌ های ساختمان‌ سازی استفاده از ساختمان‌ های پیش‌ ساخته است. استفاده از این روش ساختمان‌ سازی باعث کاهش مصرف فولاد و اجرای سریع‌ تر و در نتیجه کاهش هزینه‌ ها و ارزان‌ تر در آمدن قیمت نهایی ساختمان می‌ شود.

ساختمان پیش‌ ساخته به چه ساختمانی گفته می‌ شود؟

ساختمان پیش‌ ساخته به سازه‌ ای گفته می‌ شود که همه اجزا و قسمت‌ های آن به صورت آماده و در کارخانه از قبل تولید شده باشد. اینگونه ساختمان‌ ها از اسکلت آماده، دیوار‌های آماده و اجزای از پیش تهیه شده ساخته می‌ شوند و از این جهت مزایایی نیز دارند. یکی از مزایای آنها نیاز کمتر به مصالح فولادی و بتنی و در نتیجه کاهش هزینه‌ ها می شود. از دیگر مزایای این گونه ساختمان‌ ها می‌ توان به حمل‌ و نقل آسان، سرعت اجرا، نصب راحت، افزایش طول عمر مفید سازه، مقاومت در برابر آتش و زلزله، عایق صوتی و حرارتی و کاهش وزن ساختمان اشاره کرد.

انواع ساختمان‌ های پیش‌ ساخته

ساختمان‌ های پیش‌ ساخته از نظر مصالح و موادی که برای تهیه آنها مورد استفاده قرار می‌ گیرد دسته‌ بندی می‌ شوند.

ساختمان پیش‌ ساخته بتنی

ساختمان‌ های پیش‌ ساخته بتنی از اسکلتی سبک و فلزی ساخته می‌ شوند که دیواره‌ های آن‌ ها با بتن سبک، با کیفیت و مستحکم پر می‌ شود. پس از تکمیل کار و ساخت دیوارها، سازه مورد نظر، با انواع پوشش‌ های مختلف مانند رنگ، گچ‌ کاری، پی وی سی، سنگ، تایل و غیره زیباسازی می‌ شود. نکته قابل توجه در مورد اینگونه سازه‌ های پیش‌ ساخته این است که به هیچگونه عملیات ساختمانی در محل نیاز ندارند که این خود بزرگترین مزیت در راستای کاهش دادن هزینه‌ ها به شمار می‌ رود.

مزایای ساختمان پیش‌ ساخته بتنی

  • امکان سفارشی ساختن سازه با هر طرح و شکلی
  • مقاومت و استحکام خیلی بیشتر از سازه‌ های معمولی
  • بسیار ارزان‌ تر از سازه‌ های معمولی
  • استفاده خیلی کم از مصالح فلزی
  • استفاده از بتن مسلح و در عین حال سبک
  • عمر مفید طولانی و پربازده
  • وزن بسیار سبک و دوستدار محیط زیست
  • عدم نیاز به حفاری و تخریب زمین و در نتیجه عدم نیاز به پرداخت هزینه‌ های گودبرداری و کاشت میخ

ساختمان پیش‌ ساخته چوبی

ساختمان پیش‌ ساخته چوبی

یکی از راه‌ های مدرن و ارزان جهت ساختمان‌ سازی استفاده از ساختمان پیش‌ ساخته چوبی است. خانه‌ های پیش‌ ساخته چوبی بسیار باکیفیت، کارآمد از نظر انرژی، بادوام و پایدار می باشند؛ ضمن اینکه در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ساخته می‌ شوند. برای ساخت سازه‌ های پیش‌ ساخته چوبی، ابتدا دیوارهای آن را در کارگاه ساخته و کدگذاری می‌ کنند سپس به محل اجرا انتقال می‌ دهند. پس از انتقال دیوارهای پیش ساخته شده به محل اجرا، آن‌ ها را بر روی فونداسیون نصب کرده و ادامه کار را با سرعت خیلی بیشتر ادامه می‌ دهند.

مزایای ساختمان پیش‌ ساخته چوبی

  • کاهش آلودگی محیط زیست
  • عمر طولانی سازه
  • مقرون‌ به‌ صرفه بودن و کاهش هزینه‌ ها
  • عایق بندی طبیعی
  • مقاومت زیاد به زلزله و سبک‌ سازی
  • ایراد فنی کمتر به دلیل ساخته شدن در کارگاه
  • کاهش استفاده از مصالح
  • سازگاری با انواع شرایط آب‌ و هوا
  • زیبایی و کاهش اثرات نامطلوب الکترومغناطیس بر انسان

ساختمان پیش‌ ساخته PVC

ساختمان پیش‌ ساخته PVC

PVC پلیمری از نوع ترموپلاست است که بسته به موادی که با آن ترکیب می‌ شود، می‌ تواند انعطاف‌ پذیر و یا سخت باشد. همین ویژگی این ماده یعنی انعطاف‌ پذیری و سختی، باعث شد که وارد عرصه ساختمان‌ سازی شود. قیمت بسیار ارزان پی وی سی نسبت به مصالح دیگر منجر به ایجاد ساختمان‌ های مدرن با قیمت بسیار ارزان شده است. یکی از مزایای خانه پیش ساخته pvc این است که قیمت مصالح آن برخلاف ساختمان‌ های معمولی که قیمت آنها به‌ صورت روزانه در حال نوسان است، تغییر چشمگیری ندارد، بنابراین می‌ توان یک برآورد صحیح و دقیق از قیمت‌ ها را در همان ابتدای کار ایجاد کرد.

دو نکته طلائی که باید برای کاهش هزینه‌ های ساخت‌ و ساز بدانید!

  • ساده گرفتن پلان سازه

یکی از مهمترین مواردی که باعث ارزان شدن هزینه ساختمان‌ سازی می‌ شود طراحی پلان و نقشه است. هر چقدر پلان سازه ساده و بدون جزئیات باشد قطعا هزینه نهایی ساختمان نیز کاهش پیدا می‌ کند. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که نوع چینش فضای سازه و تلفیق بسیاری از قسمت‌ ها با هم، به طوری که طراحی داخلی فضای سازه مدرن باشد کمک بسیار زیادی به کاهش هزینه‌ ها خواهد کرد. طراحی پلان سازه بر هزینه‌ هایی که باید به استادکار و کارگران پرداخت شود نیز تاثیر می‌ گذارد. در صورتی که پلان سازه به درستی طراحی نشود، برای پیاده‌ سازی آن هزینه‌ های هنگفتی می‌ بایست پرداخت کرد.

  • انتخاب مصالح باکیفیت ولی ارزان

مهمترین بحثی که بر هزینه‌ های ساخت‌ و ساز تاثیر می‌ گذارد نوع مصالح است. مصالحی که برای این کار انتخاب می‌ شوند می‌ بایست کیفیت، استحکام، دوام و قیمت مناسبی داشته باشند. متریال‌ های زیادی به هدف تامین نیاز صنعت ساخت‌ و ساز به مواد ارزان و باکیفیت تولید می‌ شوند که می‌ توان از آنها برای ساخت سازه مورد نظر استفاده کرد.

جمع‌ بندی

روش‌ های زیادی به عنوان ارزانترین روش ساختمان سازی وجود دارند ولی الزاما همه آنها بهترین روش نیستند. ارزان شدن ساختمان نباید به قیمت کاهش کیفیت و دوام آن تمام شود. در این مطلب سعی شد که ارزانترین روش ساختما‌ن سازی و در واقع بهترین و اصولی ترین آنها بررسی و معرفی شود. این روش‌ ها می‌ توانند انقلابی در صنعت ساختمان‌ سازی مدرن باشند که به پیشرفت این صنعت کمک شایانی خواهد کرد.

نوشته دو روش برای کاهش هزینه ساخت ساختمان اولین بار در مرکزآهن. پدیدار شد.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

Call Now Buttonتماس با ما