نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

بورس کالا چیست؟

یکی از راه هایی که مدتی است برای خرید محصولات فلزی از جمله میلگرد به راه افتاده است بازار بورس کالا می باشد. بازار بورس کالا از سال 1382 در ایران راه اندازی شد. فرآیند تحول و تکامل بازار سرمایه با تصویب قانون جدید که مربوط به بازار اوراق بهادار می شد در آذر ماه 1384 ادامه یافت که باعث شد تمامی بازار های بورس با هم ادغام شوند. یکی از بزرگ ترین بازارهای سرمایه کشور ، سازمان بورس اوراق بهادار است که یکی از زیر مجموعه های این سازمان بورس کالا می باشد. هم اکنون در بورس کالای ایران ، انواع کالاها در بخش های صنعتی ، معدنی ، شمش طلا ، فرآورده های نفتی ، پتروشیمی و محصولات کشاورزی موجود است که توسط کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار داد و ستد می شود. در این مقاله به نحوه خرید میلگرد از بازار بورس کالا می پردازیم تا ابهامات شما مخاطب گرامی برطرف شود.

مشاهده نسخه pdf مقاله : نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بورس

چگونه در بازار بورس معامله کنیم؟

در ابتدا هر کسی که می خواهد وارد بازار بورس شود چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی باید یک کارگزار را برای ارائه سفارش خرید یا خرید و فروش سهم انتخاب کنند. پس از انتخاب کارگزاری ، بایستی برای دریافت کد مشتری در بورس کالا اقدام کنند. داشتن کد بورسی برای هر شخصی در سازمان بورس واجب و ضروری است ، به این خاطر که با داشتن این کد شما می توانید در بازار فعالیت کنید. این مرحله فقط برای یک بار انجام می شود و ضروری است که هر خریدار در بورس کالا ، از طریق کارگزار خود اقدام به دریافت کد مشتری کند.

برای دریافت کد مشتری چه مدارکی لازم است؟

اگر شخص حقیقی بخواهد کد مشتری بگیرد باید فتوکپی شناسنامه ، فتوکپی کارت ملی ،  فرم درخواست کد مشتریان حقیقی که در آن اطلاعاتی مانند شماره حساب بانک فرد متقاضی ، آدرس و کدپستی ، تلفن تماس و… است را تکمیل کند. اگر کد بورسی برای اشخاص حقوقی باشد باید ابتدا فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت ، به همراه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت را به کارگزاری ارائه دهید و سپس فرم درخواست کد مشتریان حقوقی که شامل اطلاعاتی نظیر آخرین ترکیب اعضای هیات مدیره ، لیست سهام دارانی که بالای 10 درصد سهم دارند ، صاحبان امضای مجاز ، ارائه شماره حساب جاری شخص حقوقی را تکمیل و به کارگزاری ارائه شود. نکته مهم این است که معامله گران بورس کالا مدتی است فقط به اشخاص حقوقی محدود شده و اشخاص حقیقی قادر به انجام معاملات نمی باشند.

خرید میلگرد از بورس

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای هربار خرید باید فرم درخواست خرید را تکمیل کنید. در این فرم مشخصات کامل و دقیق کالا را به همراه تولید کننده کالا ، حداکثر قیمت خرید و … را مشخص می کنید. نکته قابل توجه این است که اقلامی مانند محصولات فلزی همچون  میلگرد با ارائه مدرک و شرایط خاص فروخته می شود تا از ایجاد بازار سیاه جلوگیری شود. یعنی اگر شما بخواهید که میلگرد بخرید با ارائه مدرکی مانند پروانه ساختمان و … می توانید خریداری کنید. پس از درخواست خرید ، کارگزار خریدار  امکان خرید کالای مورد درخواست را بررسی می کند. گاهی اوقات کارگزاری در صورت نیاز با تولید کننده در مورد عرضه کالا رایزنی می کند.

برای انجام خرید باید بدانید که 10 درصد از مبلغ میلگرد خریداری شده را باید به حساب کارگزاری واریز کنید ، این ده درصد تضمینی است برای این که خریدار به تعهداتش عمل کند و در صورت وقوع جرائم احتمالی ، کارگزاری بتواند از آن 10 درصد استفاده کند. البته اگر در این خرید نیاز به کسر کارمزد هم باشد از این ده درصد کسر می کنند. این نکته مهم است که اگر کالای مورد نظر در بورس کالا جزو رینگ صادراتی باشد باید مبلغ 5 درصد از ارزش کل کالای مورد سفارش را به حساب کارگزاری واریز کنید. (میلگرد جز محصولاتی است که  در تالار صادراتی نیز عرضه می شود)

کارگزار مطابق با در خواست مشتری مبنی بر میزان ، نوع ، وزن ، تعداد و مبلغ میلگرد ، در زمان عرضه کالا در تالار با دیگر کارگزارن به رقابت می پردازد و در صورتی که کالا به صورت کافی و با قیمت مناسب (منظور از قیمت مناسب سقف حداکثر توان خریدار است که در فرم به آن اشاره کرده است) باشد ، خریداری می کند. پس از آن که کارگزار برای مشتری ، میلگرد را خریداری کرد اطلاعات و جزئیات این معامله که شامل حق الزحمه کارگزاری ، عوارض بورس و قانون و… است را طی یک اطلاعیه که در آن این موارد ذکر شده است به دست خریدار می رساند.

مراحل خرید میلگرد از بورس

پس از این مرحله خریدار موظف است که تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری بعد از خرید مابقی مبلغ کالا که خریداری شده را براساس اطلاعیه خرید به حساب بورس واریز و فیش بانکی آن را به کارگزاری خود ارسال کند. یک نکته بسیار مهم در مورد واریز مابقی مبلغ این است که نام واریز کننده وجه کالا باید با نام خریدار یکسان باشد و در صورت مغایرت ، کارگزاری آن را تایید نمی کند. بعد از این مرحله کارگزاری باید تسویه حساب کند و مدارک را به کارگزار فروشنده تحویل می دهد.

در خرید میلگرد از بورس کالا باید توجه داشته باشید که خریدار موظف به تعیین پیمان کار حمل بار و آدرس محل تخلیه است و کارگزار خریدار موظف به پیگیری های لازم جهت تایید و ارسال سفارش می باشد. پس از این مراحل حواله فروش که صادر شد ، بار برای حمل و بارگیری آماده می شود تا به دست مشتری برسد.

کارمزد هایی که مشتری پرداخت می کند به چه صورتی است؟

  • 0.18 درصد از ارزش معامله برای کارگزار
  • 0.06 درصد برای ارزش معامله کارمزد شرکت بورس کالا
  • 0.04 درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادر کسر می شود.

نکات مهم پیرامون خرید در بورس کالا

  • زمان عرضه محصولات فلزی مانند میلگرد در بورس کالا ساعت 10:30 است.
  • تالار بورس مکانی است که کارگزاران به نمایندگی از خریداران و عرضه کنندگان به معامله می پردازند و کارگزاران ناظر و منشی تالار نیز به روند معاملات نظارت می کند.
  • در صورتی که خریدار تا مدت 3 روز کاری قرار داد را تسویه نکند به ازای هر روز تاخیر 0.25 درصد ارزش معامله را باید به عنوان جریمه به فروشنده بپردازد و این مدت تا 10 روز کاری ادامه دارد و در پایان این ده روز معامله فسخ می شود و علاوه بر لغو قرارداد خریدار باید جریمه کارمزد کارگزار فروشنده را نیز بپردازد.
  • اطلاعات کامل در سایت رسمی بورس کالا به آدرس CO.Ir قابل رویت است.
  • در حال حاضر 86 کارگزاری در قسمت بورس کالا فعال هستند.

نوشته نحوه خرید میلگرد از بورس کالا اولین بار در مرکزآهن. پدیدار شد.

  • برچسب ها :

دیدگاه شما

Call Now Buttonتماس با ما